Artykuly - Klub Trenerow Biznesu

Przejdź do treści

Menu główne:

ZNAM – facylitacyjna postawa budująca zaangażowanie

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: facylitacjacleancoachingszoleniadlatrenerów
Jednym z problemów trenerów, nauczycieli czy menadżerów, który występuje bez względu na branżę, firmę i szerokość geograficzną jest zaangażowanie ludzi w to, co robią. Czyli znalezienie „czarodziejskiej różdżki”, dzięki której będą chcieli chcieć.
Magdalena Robak, korzystając z doświadczeń facylitatora pracującego „jeden na jeden”, z grupami i z zespołami, opowiada o jednej z dróg...



LICZY SIĘ PO(D)STAWA

U podstaw działania facylitatora i coacha leży bardzo konkretne nastawienie: zaufanie do potencjału ludzi i kreowanie przestrzeni do samodzielnego myślenia, działania i rozwoju. Różne szkoły mają różne założenia. Zapraszam do zapoznania się z podstawowymi założeniami Postawy ZNAM – modelem, który przyświeca mi, jako certyfikowanemu facylitatorowi pracującemu metodą Clean Coaching*.  

Z, jak zaufanie do procesu i do Uczestników

Zapraszając do wspólnej pracy przyjmujemy założenie, że Uczestnicy spotkania POSIADAJĄ POTENCJAŁ do wypracowania dobrych dla siebie i dla danej sytuacji rozwiązań oraz pomysłów (czy dotyczy to definicji pojęć, czy rozwiązania problemu, czy przeglądu aktualnej sytuacji itp.). Naszą rolą jest stworzyć warunki, w których będą mogli to zrobić w swoim własnym tempie i na swój własny sposób.

Jak to zrobić?
  1. Pomagaj dodefiniować pytanie, na które szukacie odpowiedzi, cele, jakie chcecie osiągnąć oraz określić warunki brzegowe, w których się poruszacie. Wcześniej upewnij się, że ludzie posiadają niezbędną wiedzę, by nie błądzili we mgle lub nie odrywali Ameryki.
  2. Dbaj o to, by domknąć proces i zachęcaj do przełożenia wyników dyskusji na konkretne praktyczne rozwiązania i działania do wykonania. Wspieraj w określeniu, jakie zasoby są niezbędne, by ludzie mogli działać oraz jak i skąd mogą je zdobyć. Później – jeśli jesteś menedżerem lub nauczycielem – pomóż je zapewnić.
  3. A pomiędzy tymi dwoma etapami? Oddaj pole ludziom. Nie poddawaj własnych sugestii, pomysłów, rozwiązań. Nie przyspieszaj, bo według Ciebie proces trwa zbyt długo. Tu \tobowiązuje zasada „take your time” (acz pamiętając o ustalonych wcześniej ramach). Twoją rolą jest „jedynie” upewnianie się, czy ludzie idą we właściwym kierunku i wspieranie, by szło im się jak najsprawniej (czyli zadbanie o proces).
 
N, jak neutralność

Podczas wspólnej pracy naszą rolą jest wspieranie Uczestników spotkania w znalezieniu najlepszych - według nich - odpowiedzi i rozwiązań, a nie pokierowanie dyskusją tak, by wpadli na z góry określone pomysły. Niby oczywiste, jednak wcale nie łatwe, szczególnie jeśli jesteśmy osobiście zaangażowani w temat (a jako menedżerzy często jesteśmy). Pomaga w tym przyjęcie postawy, którą nazywam BE EMPTY. Najlepiej, jeśli nie mamy w ogóle swoich przemyśleń i pomysłów.

Jak to zrobić?
  1. Zadając pytania unikaj sugestii, podpowiedzi, przeformułowań, dodawania jawnych i ukrytych założeń oraz innych technik, które mogą wpłynąć na tok myślenia innych.
  2. Podsumowując i zbierając pomysły oraz przemyślenia nie parafrazuj ich – używaj słów, które wypowiadali inni. Bo Twoje słowa to nie ich słowa, a więc w konsekwencji nie ich rozwiązania i mniejsze zaangażowanie.
  3. Neutralność przejawia się także w Twojej postawie: braku wymownych spojrzeń czy akceptujących lub negujących gestów, miny, pozycji. Każde takie zachowanie może być odebrane, jako sugestia lub ocena.

A, jak akceptacja

Jeśli chcemy zachęcić do otwartego i szczerego dzielenia się przemyśleniami na temat istniejących w systemie zarządzania rozwiązań to zapomnijmy o ocenianiu ludzi i ich wypowiedzi. Powinniśmy dążyć do stworzenia bezpiecznej przestrzeni, w której Uczestnicy spotkania nie boją się mówić. Kluczem jest tu UWAŻNOŚĆ.

Jak to zrobić?
  1. Warunek konieczny: Szanuj (i twórz warunki, by inni szanowali) różnorodność poglądów, odmienność postaw, sposobów myślenia, doświadczeń. Dawaj do tego prawo, a nawet zachęcaj.
  2. Nie tylko sam nie oceniaj wypowiedzi ludzi, ale też dbaj, by inne osoby tego nie robiły. Pisząc o ocenie mam na myśli wypowiadanie opinii o tym, co i jak mówią inni (dobre, złe, głupie, mądre, sensowne itp.).
  3. Nie rób założeń, co do znaczenia \twypowiadanych słów i nie doszukuj się w nich ukrytego sensu czy celu. Upewniaj się też, że inne osoby tego nie robią. Jeśli rodzi się jakaś wątpliwość, niejednoznaczność – zawsze wprost pytaj, jakie znaczenie kryje dane słowo lub stwierdzenie dla osoby, która je wypowiedziała. W ten sposób także uczysz szacunku, uważności i otwartości w relacjach.
 

M, jak minimalizm

Jako osoby, które chcą uruchomić głowy innych do tworzenia i rozwoju potrzebujemy zadbać o to, aby BYŁO NAS JAK NAJMNIEJ. I komunikacyjnie (czas, w jakim my mówimy vs czas mówienia Uczestników), i fizycznie (np. stanie nad innymi podczas spotkania), i mentalnie (to nie podejście dla osoby, która potrzebuje być w centrum uwagi). W ten sposób uwalniamy przestrzeń, w której ludzie mogą zaangażować się. Jeśli dodatkowo dobrze zaopiekujemy się całym procesem to wypracowane sposoby działania i rozwiązania będą bardziej użyteczne i aktualne w późniejszej praktyce. Bo będą ich własne.

CZY JEST TU JAKAŚ WISIENKA?
Od wielu lat mówi się o coachingowym stylu zarządzania, który często sprowadzany jest do nauki konkretnych narzędzi pracy z pojedynczym pracownikiem, grupą lub zespołem. Podejście Clean Coaching też ma oczywiście swoją skrzynkę narzędziową, którą jako Facylitatorzy wykorzystujemy w swojej pracy. Jednak techniki i narzędzia mogą się zmieniać, mieszać, ewoluować. To, co jest stałe, to baza – po(d)stawa, na której budujemy.
Być może u Ciebie też będzie ona oparta na ZNAM: zaufaniu do ludzi i ich specyficznej drogi, neutralności w sposobie postępowania i komunikacji, akceptacji różnorodności wartości, postaw i sposobów działania oraz minimalizmie – znikaniu w sytuacjach, gdy nasza aktywność nie jest potrzebna (a czasem wręcz przeszkadza). Być może takie podejście okaże się przydatne nie tylko w uruchamianiu zaangażowania i myślenia innych podczas spotkań, szkoleń czy lekcji, ale w redefinicji naszego sposoby bycia z innymi w ogóle.  

ZNAM = Zaufanie + Neutralność + Akceptacja + Minimalizm

 
*Autorką i propagatorką Metody Clean Coaching w Polsce w oparciu o autorski Model Dwóch Półkul Myślenia jest Bogena Pieskiewicz, International Clean Coaching Trainer & Supervisor. Filozofia ZNAM leży u podstaw działania facylitatorów Clean Coaching wykształconych i certyfikowanych przez Bogenę (do której to grupy należę). Więcej: cleancoaching.eu.

Magdalena Robak - Moim marzeniem jest, by organizacje, zespoły i ludzie szli swoją drogą świadomie.
Pragmatyczny  umysł z humanistycznym wykształceniem. Od 1997 roku pracuję jako  trener, od 2007 realizuję działania doradcze, od 2015 jestem  facylitatorem clean coaching. W pracy łączę biznesowy „konkret” i  nastawienie na rezultaty z uważnością oraz szacunkiem dla  indywidualności.
Moje specjalizacje: doskonalenie jakości  zarządzania, kompetencje menedżerskie (w tym podejście projektowe),  jakość obsługi Klientów, wzmacnianie kompetencji interpersonalnych.
Jako  jedna z 6 osób w Polsce prowadzę licencjonowane szkolenia wprowadzające  Clean Coaching Polska. Wprowadzam narzędzia i filozofię Clean do pracy  trenerskiej i  projektowej.
W Klubie Trenerów Biznesu, Magda prowadzi szkolenie otwarte Narzędzia facylitacji dla trenera


Feedback po feedbacku

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: feedbackszkoleniatrenerbiznesu
Czym jest feedback każdy trener wie. I zakładam, że każdy menadżer także. Jak zastosować? Oczywiście, również wie. Jak nie udzielać? Jeszcze lepiej wie. Czy zatem warto jeszcze o tym rozprawiać? Mam na imię Ewa i jako trener biznesu, pośrednik i zarządca nieruchomości, doradca biznesowy i menadżer w jednej osobie, zapraszam Cię do wspólnego poszukania odpowiedzi na pytanie:...

Prosisz o informację zwrotną? – uważaj na MISIE!

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: informacjazwrotnafeadbacka
Szkolenie dobiega końca… Zanim się rozstaniemy, każdego z Was proszę o kilka słów informacji zwrotnej. Co ci się podobało? Czego zabrakło na szkoleniu? Co wynosisz ze szkolenia? Brzmi znajomo? ...

O zarządzaniu na turkusowo

Opublikowany przez w biznes ·
Tags: zarządzanieturkusoweorganizacje
Styczeń, słoneczne mroźne przedpołudnie. Czekając na zielone światło patrzę na połyskujące, oszronione drzewa przed kafejką na rogu Rzeczpospolitej. – Cześć Zdzisław – słyszę kobiecy głos. – Dzień dobry – odpowiadam. Przypatruję się jej przez chwilę. Bingo, uczestniczka jednego z moich ostatnich turkusowych warsztatów. Zapamiętałem ją jako energiczną, pogodną i pewną siebie bizneswoman. Teraz wygląda na przygaszoną i zatroskaną. – Jak się masz Jadwigo? Nie wyglądasz dziś tak radośnie jak cię zapamiętałem z warsztatu. – To tak widać? Stale się to powtarza....

Jak nauczyciel zawodu zostaje coachem?

Opublikowany przez w inne ·
Tags: coachcoachingkosmetyczka
Dzwoni do mnie dobra koleżanka, osoba, którą uwielbiam i podziwiam za wiele rzeczy. Krysia ma wykształcenie zawodowe i tysiąc chorób, naprawdę poważnych. Jest do tego maksymalnie pozytywną osobą, niezwykle skutecznym przedsiębiorcą, a wielu z nas, uczonych, kształconych (ze mną na czele) może uczyć się od niej sprzedaży, marketingu, obsługi klienta i - uwaga! - trenerstwa.

O podstawach i źródłach

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: szkoleniacyklkolbahoneymumfordkolb
Z moich obserwacji wynika, że najbardziej zapamiętujemy sytuacje, które niosą ze sobą ładunek emocjonalny. Kilka dni temu prowadziłam szkolenie, w którym treści merytoryczne związane były dosyć mocno z grą, w której uczestnicy „wygrywali” pieniądze. Pieniądze były oczywiście zabawkowe, podobne do tych z Eurobiznesu, a jednak możliwość „zarobienia” kasy za odpowiedź na pytanie była kusząca. Po kilku rundach, kiedy grupy zaczęły mocno rywalizować jeden z uczestników będąc pewnym odpowiedzi podał niestety błędną definicję...

W poszukiwaniu początków szkoleń

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: andragogika
W procesie projektowania szkoleń warto pamiętać o zasadach, jakie towarzyszą procesom rozwojowym u osób dorosłych. To nie małe dzieci, którym można coś „nakazać” lub „zakazać”. Proces nauczania przebiega zupełnie inaczej niż ten tradycyjny, szkolny.

Potrzeby szkoleniowe, jak o nie zapytać?

Opublikowany przez w badania ·
Tags: badaniepotrzebszkoleniowych
dległość między odpowiedzią na pytanie: "czego potrzebujesz, czego chcesz?", a odpowiedzią na pytanie: "za co zapłacisz i na co poświęcisz czas tu i teraz?" jest tak duża, jak odległość między odpowiedzią 5 -letniego dziecka na pytanie: "kim zostaniesz, gdy będziesz dorosły?", a faktycznie wykonywanym zawodem. przez tę osobę, gdy już jest dorosła...

FRIS w pracy trenera…

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: FRIS
Dwa lata temu uczestniczyłam w warsztatach z obszaru sprzedaży, gdzie po raz pierwszy zetknęłam się z modelem FRIS. Prowadzący trener zaprosił nas do prostego ćwiczenia, na podstawie którego zaczęliśmy romawiać na temat nas samych, naszych możliwości i potencjałów...

Akwarium jest złem

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: zajoncfacylitacjaspołeczna
Po pewnym szkoleniu dla call center podeszła do mnie jedna z uczestniczek i powiedziała: - Dziękuję, że nie było scenek. Strasznie się tego bałam. Scenki, częściej w środowisku trenerskim nazywane akwariami, polegają na tym...

Korzystanie z cudzej twórczości w działalności szkoleniowej – aspekty prawa autorskiego

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: prawoautorskieszkoleniaprawo
Tworząc, niejednokrotnie sięgamy do cudzej twórczości. Choć podstawową zasadą prawa autorskiego jest konieczność uzyskania zgody podmiotu uprawnionego na korzystanie z cudzego utworu, jednak pod pewnymi warunkami można bez zezwolenia czerpać z cudzej twórczości...

Dochody trenerów - wyniki sondażu

Opublikowany przez w badania ·
Tags: zarobkitrenerówtrenerbiznesupłacadochodytrenerów

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz.3

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: prezentacjatrenerbiznesu
Skoro z poprzedniej części już co nieco wiemy o lenistwie naszego mózgu, warto też zwrócić uwagę na jego skłonność do zabawy. Tak, przyciąga nas to, co ciekawe. Ciekawe, czyli śmieszne, rusza się, błyska, kojarzy się z czymś przyjemnym lub groźnym....

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 2

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: trenerbiznesu
W poprzedniej części zatrzymaliśmy się na tym, że aby być skutecznym w uczeniu, najpierw należy zadbać o to aby informacja trafiła do pamięci uczestnika...

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 1

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: trenerbiznesuwarsztattrenerskiprezentacja
Może zdarzyło Ci się być na tzw. „slajdowisku", czyli szkoleniu, na którym przed Twoimi oczyma migały slajdy prezentacji z szybkością karabinu maszynowego? Może sam swoje szkolenia opierasz na slajdach?

Nauczyli nas w szkole... i to jest mój problem

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: aktywizacjagrupyszkoleniowej

Jak spacyfikować uczestnika?

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trudnesytuacjeszkoleniowe

Hotele wieczorową porą

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trener

Uczestnik nieuczestniczący

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trudnesytuacje

2014-2020 - co się będzie działo z tzw. szkoleniami unijnymi

Opublikowany przez w szkolenia ·
Od ponad roku trwają konsultacje społeczne dotyczące nowej perspektywy. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości odbyło się wiele spotkań, w których uczestniczyli: przedstawiciele instytucji, firm i organizacji szkoleniowych oraz przedstawiciele społeczności trenerskich, w tym Klubu Trenerów Biznesu.

Prawa autorskie na szkoleniach

Opublikowany przez w prawo ·

Trenerzy o trenerach - badanie

Opublikowany przez w badania ·

Badanie satysfakcji klienta i zarządzanie nią w przedsiębiorstwie

Opublikowany przez w badania ·
Zadowolenie klienta stało się dzisiaj ważnym aspektem sukcesu rynkowego. To klient decyduje, które oferty na rynku mają największą wartość. Liderzy rynkowi nie tylko zadowalają swoich klientów, ale starają się ich zachwycić, aby stali się wiernymi ambasadorami przedsiębiorstwa, polecając ich produkty i usługi również innym klientom.

Jakość obsługi klienta a standaryzacja

Opublikowany przez w biznes ·
Tags: obsługaklientstandardjakość
W latach 90-tych z grupą przyjaciół pojechaliśmy na wielką wyprawę za granicę. Niedawno dostaliśmy dowody osobiste i paszporty, i świat stanął przed nami otworem. Postanowiliśmy odwiedzić Holandię, kraj - jak donosiły media - pełnej i nieskrępowanej wolności. Należę do pokolenia, które dorastało w okresie ważnych dla Polski przemian politycznych i – co równie ważne - kulturowych. Wydawało nam się, że jest już u nas prawie tak, jak na Zachodzie. Nie do końca było to prawdą.

„Siła nawyku” Charles Duhigg

Opublikowany przez w recenzje ·
Mimo, że moje czytelnictwo podwyższa średnią krajową, niezwykle rzadko zdarza mi się trafić na książkę, którą mam szczerą chęć polecić każdemu inteligentnemu czytelnikowi bez względu na wiek, płeć, zawód, zainteresowania i doświadczenia życiowe. Taką pozycją jest „Siła nawyku” Charlesa Duhigga.

"Nie tłumacz się, działaj!" Brian Tracy

Opublikowany przez w recenzje ·
est to bez wątpienia książka motywująca, z cyklu „rozwój osobisty”. Zaliczyłabym ją do kategorii – moja filozofia życiowa, poradnik jak odnieść sukces.

Dobrze znaczy prosto

Opublikowany przez w inne ·
W protokole dyplomatycznym obowiązuje zasada ubierania się stosownie do okoliczności. Inaczej szykujemy się na bankiet, inaczej na nieoficjalne spotkanie przy grillu, a jeszcze inaczej na partyjkę brydża. Podobnie jest z komunikacją i używanym do jej celu językiem. Pisząc dla wąskiego grona fachowców o zaletach nowego produktu, możemy używać branżowych zwrotów i specjalistycznej terminologii. Ale jeśli chcemy dotrzeć do przeciętnego czytelnika...

Najważniejsze certyfikaty zarządzania projektami

Opublikowany przez w projekty ·
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego