GIC-wko czyli kiedy feedback działa…

część pierwsza z dziewięciu, a w każdej części jeden krok do skutecznego feedbacku.

Mam feedbackowego świra, zdecydowanie i nie ma co się wypierać. Kiedyś byłam zagorzałą zwolenniczką niektórych modeli informacji zwrotnej i potrafiłam absolutnie każdego przekonać, że to najlepsze narzędzie rozwoju. Podstawa porozumiewania się ludzi. W trenerskim świecie są zwolennicy i przeciwnicy każdego ze znanych modeli informacji zwrotnej. I wiecie co? jedni i drudzy maja rację, bo my, trenerzy, dobrze znamy powiedzenie „to zależy…” Co zależy i od czego …to zależy od tego jakie jest pytanie (hahaha). Zapędziłam się i zaraz wkręcę siebie i Was w filozoficzne wywody, a tu jest poważny i skuteczny temat do ogarnięcia. Kiedy tak naprawdę informacja zwrotna działa.

Niezależnie od metody, warto pamiętać o warunkach niezbędnych do posługiwania się informacją zwrotną. Śledziłam publikacje naukowe i trendy na rynku. Wypytywałam trenerów, nauczycieli, psychologów, menedżerów i kogo się da… Przez kilka ładnych lat. Coś się zgadzało, coś polemizowało, gdzieś mi czegoś brakowało, coś gdzieś się powtarzało. Zbierałam, przetwarzałam, porządkowałam. Aż wreszcie coś zaskoczyło i jest! Opracowałam 9 kluczowych warunków działania feedbacku, podzieliłam je na 3 główne kategorie i nazwałam tak, by łatwo było zapamiętać. Wszystkie warunki są tak samo ważne.

Opracowanie jest autorskie, unikalne i zawiera wszelkie niezbędne podstawy do tego, by informacja zwrotna działała. Opiszę je dla Was. Jeśli chcecie, bierzcie, częstujcie się bardzo proszę. Zaczynam od rozszyfrowania akronimu. W kolejnych artykułach, opiszę każdy warunek szczegółowo, podam wskazówki.

GIC to skrót od nazw kategorii Gotowość–Informacja–Cel.

W każdej kategorii są 3 warunki, których nazwy rozpoczynają się na tę samą literę. Odpowiednio, w pierwszej kategorii GOTOWOŚĆ są 3 zawierające się w niej warunki:

  • warunki,
  • wiedza,
  • wzajemne relacje.

W drugiej kategorii INFORMACJA zawierają się również 3 warunki:

  • konkret,
  • kontekst,
  • komunikat JA.

W trzeciej kategorii CEL także są 3 warunki:

  • oferta,
  • opłacalność,
  • oczekiwania.

Tak powstał  GIC – wko, który łatwiej wpada w ucho. Możecie wierzyć lub nie, ale uczestnikom szkoleń i wielu trenerom GIC-wko bardzo ułatwił pracę z informacją zwrotną. Możecie też sprawdzić na własnej skórze skuteczność stosowania tychże 9 warunków, zasad, reguł, elementów. 3 kategorie x 3 warunki. Proste, prawda?