Artykuly - Klub Trenerow Biznesu

Przejdź do treści

Menu główne:

Feedback po feedbacku

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: feedbackszkoleniatrenerbiznesu
Czym jest feedback każdy trener wie. I zakładam, że każdy menadżer także. Jak zastosować? Oczywiście, również wie. Jak nie udzielać? Jeszcze lepiej wie. Czy zatem warto jeszcze o tym rozprawiać?
Mam na imię Ewa i jako trener biznesu, pośrednik i zarządca nieruchomości, doradca biznesowy i menadżer w jednej osobie, zapraszam Cię do wspólnego poszukania odpowiedzi na pytanie:  
Co dzieje się za progiem informacji zwrotnej?
Do napisania tego artykułu skłoniła mnie refleksja na temat granic stosowania feedbacku, wynurzona z ambarasu obserwacji mniej, bardziej i najbardziej doświadczonego grona trenerskiego oraz menadżerskiego, z którym dane mi było dotychczas współpracować.  
- Granice wyznaczają zasady stosowanej metody, dodatkowo wpięte w ramy wzajemnego poszanowania i ogólnie przyjętej kultury komunikacji – pięknie i słusznie, odpowiesz, ale…
Ile razy zastanawiałeś się, co dzieje się z Twoim odbiorcą po udzieleniu przez Ciebie, absolutnie profesjonalnej w Twoim odczuciu, informacji zwrotnej?  
- Staram się być obiektywny, odnosić się do sytuacji i zachowań, nie tożsamości, zwracam uwagę na konsekwencje bez osądzania, podpowiadam rozwiązania i oczywiście opieram wypowiedź zarówno na pozytywach, jak i obszarach do rozwoju, a przy tym wszystkim dbam o rzetelność wypowiedzi. Zatem, o co Ci chodzi? Co może się zadziać?
A no właśnie może się zadziać wiele. Bo nieważne czy trzymasz się wiernie SPINKI, GOLDA’a , posługujesz się Komunikatem Ja, czy może uprawiasz coachingową informację zwrotną. Za każdym razem, poproszony o feedback, otrzymujesz ogromny kredyt zaufania od swojego odbiorcy. Pamiętasz o tym?  



To tak, jakbym zaprosiła Cię do swojego domu. Skoro Cię zapraszam, to znaczy, że Ci ufam. Skoro częstuję Cię kawą, to znaczy, że cenię sobie czas spędzony z Tobą i rozmowy, które go wypełniają.
Skoro proszę Cię o feedback, to znaczy że Twoje zdanie ma dla mnie wartość.  A dlaczego ma wartość? Bo wiem, że kiedy pójdę na Twój warsztat, zobaczę właśnie to, co mi przekazujesz.  
To znaczy, że kiedy zwracasz uwagę na chaos, sam potrafisz nad nim zapanować.  
To znaczy, że kiedy proponujesz narzędzia i metody odpowiednie do zastosowania w II fazie procesu grupowego, to właśnie tam je znajdę podczas Twoich szkoleń czy zarządzania przez Ciebie zespołem.  
A kiedy wskazujesz moje ryzykowne zachowanie i zapraszasz do wspólnego poszukiwania alternatywnego rozwiązania, przyznając, że to pułapka, w którą być może także byś wpadł, gdybym właśnie przypadkiem nie pokazała Ci konsekwencji, a której sposobu uniknięcia nie potrafisz zaproponować, odsłaniasz przede mną swoje niedoskonałości, odwzajemniając tym samym dane Ci zaufanie i pokazując, że nie stawiasz się w pozycji guru.   
Kiedy wreszcie wskazujesz moje mocne strony, to w  Twoich oczach widzę autentyczność uznania, co natychmiast przekłada się na motywacyjny power.  
Wartości Twojej wypowiedzi dodaje ton, skupiony na słowach, pozbawiony przebarwień emocjonalnych i dowartościowywania samego siebie.
Zostawiasz mnie z dawką cennych informacji, a ja wiem, że z przyjemnością wypijemy kolejną kawę.  
Dlaczego o tym piszę?  
Z maniactwa rzetelnej komunikacji przede wszystkim.   
Z rozgoryczenia obserwacją przygotowania do odzwierciedlania przez Trenerów wewnętrznych i menadżerów (uderz w stół, a nożyce się odezwą!), których my, Trenerzy  na tę okoliczność przygotowujemy.
Wreszcie, z  poczucia konieczności zwrócenia uwagi na ciężar, jaki spoczywa na udzielającym informacji zwrotnej. Nie stosujmy feedbacku jak stępionych nożyczek (czyt. zużytego narzędzia). Ta informacja powinna dostać swoje życie, w konsekwencji zostać poddana próbie wdrożenia. A wszystko po to aby doskonalić warsztat odbiorcy.
Oczywiste? Dla mnie też było, dopóki nie usłyszałam od pewnego trenera wewnętrznego, wynoszącego się na wszelkie piedestały trenerskiego kunsztu, entuzjastycznie wyartykułowanej informacji zwrotnej, skierowanej do jednego z menadżerów znanej korporacji (ku jego uciesze, zresztą): „ Kapitalne przywitanie z klientem!” Kropka! Nie, nie był to jedyny element wart zwrócenia uwagi. A w mojej głowie zaświtało pytanie „Kto i jak wprowadzał Cię w warsztat trenerski, Mistrzu?”  

Sama wiedza nie wystarczy, trzeba jeszcze umieć ją stosować”
– Johann Wolfgang Goethe

Ewa Wilczewska - Trener Biznesu; Licencjonowany Pośrednik w Obrocie Nieruchomościami, Licencjonowany Zarządca Nieruchomości; doświadczony Menadżer; praktyk sprzedaży. Właściciel firmy Cridea Consulting, działającej w obszarze Pośrednictwa w Obrocie Nieruchomościami Komercyjnymi. Absolwentka Filologii Angielskiej na WSP w Warszawie. Absolwentka Szkoły Trenerów Biznesu Akademii SET we Wrocławiu. Ponad 20 lat doświadczenia w biznesie. Ponad 10 lat doświadczenia trenerskiego w zakresie planowania i rozwoju firmy, technik skutecznej komunikacji z klientem, technik sprzedaży, skutecznego wdrażania standardów oraz wspierania w rozwoju kompetencji miękkich. Specjalistka wdrażania w branżę Agentów Nieruchomości, od budowania wizerunku marki, poprzez zaułki pracy Agenta, zgodnie z zasadami etyki zawodowej, po bardzo ważny aspekt modelu pracy handlowej. Autorka wielu szkoleń e-learningowych. W wolnych chwilach z pasją uprawia kolarstwo latem i narciarstwo zimą :)


Prosisz o informację zwrotną? – uważaj na MISIE!

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: informacjazwrotnafeadbacka
Szkolenie dobiega końca… Zanim się rozstaniemy, każdego z Was proszę o kilka słów informacji zwrotnej. Co ci się podobało? Czego zabrakło na szkoleniu? Co wynosisz ze szkolenia? Brzmi znajomo? ...

O zarządzaniu na turkusowo

Opublikowany przez w biznes ·
Tags: zarządzanieturkusoweorganizacje
Styczeń, słoneczne mroźne przedpołudnie. Czekając na zielone światło patrzę na połyskujące, oszronione drzewa przed kafejką na rogu Rzeczpospolitej. – Cześć Zdzisław – słyszę kobiecy głos. – Dzień dobry – odpowiadam. Przypatruję się jej przez chwilę. Bingo, uczestniczka jednego z moich ostatnich turkusowych warsztatów. Zapamiętałem ją jako energiczną, pogodną i pewną siebie bizneswoman. Teraz wygląda na przygaszoną i zatroskaną. – Jak się masz Jadwigo? Nie wyglądasz dziś tak radośnie jak cię zapamiętałem z warsztatu. – To tak widać? Stale się to powtarza....

Jak nauczyciel zawodu zostaje coachem?

Opublikowany przez w inne ·
Tags: coachcoachingkosmetyczka
Dzwoni do mnie dobra koleżanka, osoba, którą uwielbiam i podziwiam za wiele rzeczy. Krysia ma wykształcenie zawodowe i tysiąc chorób, naprawdę poważnych. Jest do tego maksymalnie pozytywną osobą, niezwykle skutecznym przedsiębiorcą, a wielu z nas, uczonych, kształconych (ze mną na czele) może uczyć się od niej sprzedaży, marketingu, obsługi klienta i - uwaga! - trenerstwa.

O podstawach i źródłach

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: szkoleniacyklkolbahoneymumfordkolb
Z moich obserwacji wynika, że najbardziej zapamiętujemy sytuacje, które niosą ze sobą ładunek emocjonalny. Kilka dni temu prowadziłam szkolenie, w którym treści merytoryczne związane były dosyć mocno z grą, w której uczestnicy „wygrywali” pieniądze. Pieniądze były oczywiście zabawkowe, podobne do tych z Eurobiznesu, a jednak możliwość „zarobienia” kasy za odpowiedź na pytanie była kusząca. Po kilku rundach, kiedy grupy zaczęły mocno rywalizować jeden z uczestników będąc pewnym odpowiedzi podał niestety błędną definicję...

W poszukiwaniu początków szkoleń

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: andragogika
W procesie projektowania szkoleń warto pamiętać o zasadach, jakie towarzyszą procesom rozwojowym u osób dorosłych. To nie małe dzieci, którym można coś „nakazać” lub „zakazać”. Proces nauczania przebiega zupełnie inaczej niż ten tradycyjny, szkolny.

Potrzeby szkoleniowe, jak o nie zapytać?

Opublikowany przez w badania ·
Tags: badaniepotrzebszkoleniowych
dległość między odpowiedzią na pytanie: "czego potrzebujesz, czego chcesz?", a odpowiedzią na pytanie: "za co zapłacisz i na co poświęcisz czas tu i teraz?" jest tak duża, jak odległość między odpowiedzią 5 -letniego dziecka na pytanie: "kim zostaniesz, gdy będziesz dorosły?", a faktycznie wykonywanym zawodem. przez tę osobę, gdy już jest dorosła...

FRIS w pracy trenera…

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: FRIS
Dwa lata temu uczestniczyłam w warsztatach z obszaru sprzedaży, gdzie po raz pierwszy zetknęłam się z modelem FRIS. Prowadzący trener zaprosił nas do prostego ćwiczenia, na podstawie którego zaczęliśmy romawiać na temat nas samych, naszych możliwości i potencjałów...

Akwarium jest złem

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: zajoncfacylitacjaspołeczna
Po pewnym szkoleniu dla call center podeszła do mnie jedna z uczestniczek i powiedziała: - Dziękuję, że nie było scenek. Strasznie się tego bałam. Scenki, częściej w środowisku trenerskim nazywane akwariami, polegają na tym...

Korzystanie z cudzej twórczości w działalności szkoleniowej – aspekty prawa autorskiego

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: prawoautorskieszkoleniaprawo
Tworząc, niejednokrotnie sięgamy do cudzej twórczości. Choć podstawową zasadą prawa autorskiego jest konieczność uzyskania zgody podmiotu uprawnionego na korzystanie z cudzego utworu, jednak pod pewnymi warunkami można bez zezwolenia czerpać z cudzej twórczości...

Dochody trenerów - wyniki sondażu

Opublikowany przez w badania ·
Tags: zarobkitrenerówtrenerbiznesupłacadochodytrenerów

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz.3

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: prezentacjatrenerbiznesu
Skoro z poprzedniej części już co nieco wiemy o lenistwie naszego mózgu, warto też zwrócić uwagę na jego skłonność do zabawy. Tak, przyciąga nas to, co ciekawe. Ciekawe, czyli śmieszne, rusza się, błyska, kojarzy się z czymś przyjemnym lub groźnym....

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 2

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: trenerbiznesu
W poprzedniej części zatrzymaliśmy się na tym, że aby być skutecznym w uczeniu, najpierw należy zadbać o to aby informacja trafiła do pamięci uczestnika...

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 1

Opublikowany przez w szkolenia ·
Tags: trenerbiznesuwarsztattrenerskiprezentacja
Może zdarzyło Ci się być na tzw. „slajdowisku", czyli szkoleniu, na którym przed Twoimi oczyma migały slajdy prezentacji z szybkością karabinu maszynowego? Może sam swoje szkolenia opierasz na slajdach?

Nauczyli nas w szkole... i to jest mój problem

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: aktywizacjagrupyszkoleniowej

Jak spacyfikować uczestnika?

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trudnesytuacjeszkoleniowe

Hotele wieczorową porą

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trener

Uczestnik nieuczestniczący

Opublikowany przez w trudne sytuacje szkoleniowe ·
Tags: trudnesytuacje

2014-2020 - co się będzie działo z tzw. szkoleniami unijnymi

Opublikowany przez w szkolenia ·
Od ponad roku trwają konsultacje społeczne dotyczące nowej perspektywy. W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości odbyło się wiele spotkań, w których uczestniczyli: przedstawiciele instytucji, firm i organizacji szkoleniowych oraz przedstawiciele społeczności trenerskich, w tym Klubu Trenerów Biznesu.

Prawa autorskie na szkoleniach

Opublikowany przez w prawo ·

Trenerzy o trenerach - badanie

Opublikowany przez w badania ·

Badanie satysfakcji klienta i zarządzanie nią w przedsiębiorstwie

Opublikowany przez w badania ·
Zadowolenie klienta stało się dzisiaj ważnym aspektem sukcesu rynkowego. To klient decyduje, które oferty na rynku mają największą wartość. Liderzy rynkowi nie tylko zadowalają swoich klientów, ale starają się ich zachwycić, aby stali się wiernymi ambasadorami przedsiębiorstwa, polecając ich produkty i usługi również innym klientom.

Jakość obsługi klienta a standaryzacja

Opublikowany przez w biznes ·
Tags: obsługaklientstandardjakość
W latach 90-tych z grupą przyjaciół pojechaliśmy na wielką wyprawę za granicę. Niedawno dostaliśmy dowody osobiste i paszporty, i świat stanął przed nami otworem. Postanowiliśmy odwiedzić Holandię, kraj - jak donosiły media - pełnej i nieskrępowanej wolności. Należę do pokolenia, które dorastało w okresie ważnych dla Polski przemian politycznych i – co równie ważne - kulturowych. Wydawało nam się, że jest już u nas prawie tak, jak na Zachodzie. Nie do końca było to prawdą.

„Siła nawyku” Charles Duhigg

Opublikowany przez w recenzje ·
Mimo, że moje czytelnictwo podwyższa średnią krajową, niezwykle rzadko zdarza mi się trafić na książkę, którą mam szczerą chęć polecić każdemu inteligentnemu czytelnikowi bez względu na wiek, płeć, zawód, zainteresowania i doświadczenia życiowe. Taką pozycją jest „Siła nawyku” Charlesa Duhigga.

"Nie tłumacz się, działaj!" Brian Tracy

Opublikowany przez w recenzje ·
est to bez wątpienia książka motywująca, z cyklu „rozwój osobisty”. Zaliczyłabym ją do kategorii – moja filozofia życiowa, poradnik jak odnieść sukces.

Dobrze znaczy prosto

Opublikowany przez w inne ·
W protokole dyplomatycznym obowiązuje zasada ubierania się stosownie do okoliczności. Inaczej szykujemy się na bankiet, inaczej na nieoficjalne spotkanie przy grillu, a jeszcze inaczej na partyjkę brydża. Podobnie jest z komunikacją i używanym do jej celu językiem. Pisząc dla wąskiego grona fachowców o zaletach nowego produktu, możemy używać branżowych zwrotów i specjalistycznej terminologii. Ale jeśli chcemy dotrzeć do przeciętnego czytelnika...

Najważniejsze certyfikaty zarządzania projektami

Opublikowany przez w projekty ·
Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego